نکات بهداشتی 
 
 
( * به اطلاع کابران محترم می رساند ، مطالب موجود در این صفحه توسط دانش آموز پایه هفتم « امین رضا حلاجی » مدیریت می گردد . )
 
 
 
والدین با توصیه نکات زیر به کودکان خود و نظارت بر اجرای آن، نه تنها موجب حفظ سلامت فرزندانشان می شوند بلکه به ارتقای سلامت جامعه نیز کمک خواهند کرد .
نتیجه تصویری برای بهداشت
۱-قوانین مدرسه را بشناسند و به آن احترام بگذارند.
۲- وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال را هر روز به همراه خود به مدرسه ببرند.
۳- برای نوشیدن آب در مدرسه از لیوان شخصی خود استفاده کنند.
۴- برای بهداشت فردی خود اهمیت قائل شوند و حداقل دو بار در هفته حمام کنند، موهای خود را مرتب نگه دارند، جوراب های خود را مرتب بشویند و با ظاهری آراسته به مدرسه بروند.
۵- به تغذیه خود در مدرسه اهمیت بدهند و از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنند و برای میان وعده از لقمه های خانگی، خشکبار و مغزهايي مانند گردو،بادام،فندق و پسته و ميوه هاي خشک مانند انجير،کشمش و برگه هاي هلو، زردآلو و یا میوه های پوست کندنی که خوراکي هاي سالم ومفيدي هستند استفاده کنند.
۶- اگر مواد خوراکی میان وعده را از بوفه مدرسه (پایگاه تغذیه سالم) تهیه می کنند، مواد خوراکی را بخرند که دارای بسته بندی، مهر استاندارد و نشانی محل کارخانه باشد.
۷- از فروشندگان دوره گرد اطراف مدرسه خوراکی نخرند.
۸- صبح ها قبل از رفتن به مدرسه ، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند
۹- مسیر خانه تا مدرسه را یاد بگیرند و برای رفت و آمد از مسیرهای مستقیم استفاده کنند.
۱۰- در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس، از صحبت کردن با افراد ناشناس و سوار شدن به خودرو غریبه ها و مشکوک خودداری کنند.
۱۱- در هنگام عبور از عرض خیابان، از مکان های خط کشی شده یا پل عابر پیاده استفاده کنند.
۱۲ – در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.
۱۳- مدرسه را خانه دوم خود بدانند و آشغال خود را در سطل زباله بیندازد.
۱۴- خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.
۱۵- برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند حرکات ورزشی انجام دهند.
۱۶- به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده کنند.
۱۷- اصول درست نشستن و درست ایستادن را رعایت کنند تا از بروز بد شکلی های اندام در آینده جلوگیری شود.
۱۸- اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنند و وزن کوله را از ۱۰ درصد وزن بدنشان سنگین تر نکنند.
۱۹- در برنامه های بهداشتی مشارکتی شرکت کنند و با گروه های بهداشتی در مدرسه مانند بهداشت یاران همکاری نمایند.
۲۰- در صورت بروز هر گونه آسیب و صدمه در مدرسه به مربی بهداشت یا مسوولان مدرسه مراجعه کنند.
 
نتیجه تصویری برای بهداشت
 
  • مهم ترین توصیه به والدین آموزش صحیح شستشوي دستها به فرزندان خود مي باشد . اين کار را بعد از ورزش و دستشويي رفتن يا پيش از خوردن خوراکي انجام دهند. شستن دستها از ورود هر نوع باکتري و ميکروب به بدن جلوگيري مي كند.
  •  
  • والدین باید به فرزند خود آموزش دهند که دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند . این مسئله بخصوص در زمان سرماخوردگي از انتقال ويروس به ساير دانش آموزان جلوگيري مي کند. کودك بهتر است هنگام سرفه و عطسه كردن جلوي دهان و بيني خود را بگيرد تا ويروس در فضا منتشر نشود.
  •  
  • والدین باید حواسشان باشد تا کودکشان در زمان مشخص و به موقع واکسن ها را بزند . برخی واکسن های مانند واكسن سه گانه و سرخك بايد در زمان مشخص شده تزريق شود درغير اينصورت تاثيرگذار نباشد و ممكن است كودك در برابر بيماري مصون نباشد و به آن مبتلا شود.
  •  
  • برخی از کودکان دائما در حال بازی هستند و دستهای آلوده ای دارند و اين امکان هميشه مهيا نيست تا دستهاي خود را با آب و صابون بشورند.بهتر از والدين از مواد ضد عفوني کننده ( در داروخانه ها موجود مي باشد ) براي تميز كردن دستهاي كودك استفاده كنند.
  •  
  • به تغذیه کودک اهمیت بدهید . سعی کنيد غذاهاي خانگي و سالم و تنفلاتي مانند اجيل براي کودك تهيه كنيد تا او به سمت خوراكي هاي پركالري و ساندويجي كه در بوفه مدرسه عرضه مي شود نرود . زيرا اين غذاهاي ناسالم نه تنها باعث چاقي كودك مي شود بلكه منجر به بي تحركي يا كم تحركي او مي شود.
  •  
  • فعالیت بدنی و ورزشی برای تقويت روح و جسم کودک ضروري مي باشد در صورتي که دانش آموز نمي تواند در مدرسه فعاليت ورزشي يا بازي داشته باشد او را به فضايي ببريد تا بازي کند .
  •  
  • در صورتی که در فرزندتان علائمی مانند تب ، سرفه مشاهده کردید در منزل نگه داشته تا استراحت کند که نه تنها باعث بهبودی كودك مي شود بلكه از انتقال بيماري به ساير دانش آموزان جلوگيري مي كند.
نکات مهم بهداشتی که باید به دانش آموزان آموخت - آکا

 

با شروع سال تحصیلی، دانش آموزان سال اولی وارد مقطعی از زندگی خود می شوند که قبلا هیچ گونه آشنایی با آن نداشتند. هم زمان با ورود سال اولی ها به مدرسه عده ای از خانوداه ها هم با کودکان خود وارد قسمت جدیدی از زندگی خود می شوند.

رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت دانش آموزان مخصوصا سال اولی ها لازم است، زیرا در سایه نعمت سلامت است که می توان به تحصیل علم و دانش پرداخت.

در این مطلب نکاتی را برای والدین عزیز یادآوری می کنیم تا با رعایت آنها به حفظ سلامت کودکان خود کمک کنند :

1- به کودک خود یاد بدهید که چگونه و چه موقع دست های خود را با آب و صابون بشوید.

اگر کودکان قبل از ورود به مدرسه روش صحیح شستشوی دست های خود را یاد گرفته باشند، سپری محکم در برابر انواع بیماری ها و میکروب ها خواهند داشت .همچنین باید به آنها بگویید که چه موقع باید دست های خود را حتما با آب و صابون بشویند؛ مثلا بعد از دستشویی یا ورزش کردن یا قبل از خوردن خوراکی.

2- به کودکان خود آموزش دهید تا همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند.

یکی از مزیت های همراه داشتن دستمال کاغذی این است که موقع سرفه و یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با آن می گیرند و از پخش انواع میکروب ها در هوا و بیمار شدن دیگران (در صورتی که کودک مریض باشد) جلوگیری می کنند.

3- تمام واکسن های کودک خود را سر موقع بزنید.

اگر کودک تمام واکسن هایی که برای او مشخص شده است سر موقع تزریق کند (مثل واکسن سه گانه یا سرخک و ...)، در برابر بسیاری از بیماری ها مصون می ماند. اگر برخی واکسن ها را دوباره تزریق نکنیم، ممکن است که این بیماری برگردد و فرد را مبتلا کند .

بازی و فعالیت بدنی برای کودکان مثل اکسیژن برای ادامه حیات است و سبب رشد و تقویت سلامت روحی و جسمی آنها می شود
 
نکات بهداشتی,توصیه های بهداشتی,پیشگیری از بیماریها
قانون 5 ثانیه غلط است
باوری وجود دارد که اگر در طی پنج ثانیه یک ماده غذایی از روی زمین برداشته شود، امکان آلودگی آن وجود ندارد، اما این باور غلط است. واقعیت این است که به محض افتادن ماده ی غذایی روی زمین، 99 درصد باکتری ها روی آن جمع می شوند.
 
نکات بهداشتی,توصیه های بهداشتی,پیشگیری از بیماریها

 

شستشوی روزانه ی موها چندان خوب نیست
همه ی ما از ترس اینکه مبادا موهایمان چرب شود و کثیف به نظر برسد، هر روز دوش می گیریم و موهایمان را می شوییم. اما باید بدانید شستشوی روزانه ی موها باعث افزایش سبوم (چربی طبیعی) کف سر شده و باعث می شود که غدد سباسه، چربی بیشتری تولید کنند. در واقع یک دور باطل شکل می گیرد. هر چه موها را بیشتر بشویید چرب تر می شوند. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که موها هفته ای دو تا سه مرتبه شسته شوند.

 

یکی از مهم ترین مواردی که مسافرت نوروزی شما را خراب می کند، ابتلا به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا در طول سفر است. بنابراین هرطور که شده باید جلوی بروز این بیماری ها را که عمدتا هم منشا ویروسی دارند، بگیرید. ساده ترین راه، شستن مداوم دست ها و عدم تماس آنها با مخاط دهان و بینی است. البته همه ما شستن دست ها را از کودکی یاد می گیریم، اما بنا به دلایل مختلف این کار را بادقت انجام نمی دهیم و حتی با وجود آگاهی نسبت به اهمیت و ضرورت این کار، شستن دست ها را فراموش می کنیم. برای شستن دست ها حتما سراغ آب و صابون و مایع دستشویی (آب به تنهایی بی فایده است) بروید.

هنگام شست و شو دست های تان را به مدت حداقل 20 تا 30 ثانیه به هم بمالید و شستن نواحی بین انگشتان و پشت دست ها و زیر ناخن ها را فراموش نکنید. در صورتی هم  که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می توانید از ژل های ضدعفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید که همان کارایی را دارد. داروهای ضروری سفر مثل مسکن، قطره استریل چشمی، قرص ضد آلرژی، پماد سوختگی و... هم حتما همراه تان باشد.

2- انتخاب غذای همراه

یادتان باشد برای مسافرت های نوروزی نباید غذاها را نیم پز کنیم، بلکه توصیه می شود آنها را خام یا پخته همراه خود ببریم، چون میکروب ها در غذاهای نیم پز به خوبی رشد می کنند اما در غذاهای کامل پخته شده از بین می روند. همچنین میکروب ها در محیط مرطوب به خوبی رشد می کنند، بنابراین اگر قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارید، نباید مواد غذایی را از ابتدای سفر داخل نان قرار دهید بلکه لازم است ظرف نان و موادغذایی دیگر مثل گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنید. حتی بهتر است از فلاسک های اسفنجی برای خنک نگه داشتن موادغذایی استفاده کرد و در یک نایلون بزرگ تر، قالب های یخ و در نایلونی کوچک تر، موادغذایی را قرار داد. این کار باعث می شود که مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بمانند.

3- اگر رستوران برو هستید

بدون شک ظاهرا غذا، قیمت و طعم و ذائقه مصرف کننده از مهم ترین عوامل در انتخاب غذاها در رستوران ها هستند، ولی آیا توجه به اهمیت موارد در انتخاب غذا  کافی است؟ آیا وضعیت بهداشتی محل طبخ و ارائه این مواد غذایی اهمیت ندارد؟

 

“بهداشت عمومی” مترادف عبارت “سلامت عمومی” می باشد و سلامت به معنای تامین رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی که معنای آن تنها به نبودن بیماری و نقص عضو، محدود نشده بلکه شامل محورهای جسم، روان و جامعه می باشد. لذا هرگونه نقص و آسیبی که به هریک از این محورهای وارد شود، تعادل فرد را بر هم زده و منجر به نبود سلامت در فرد و جامعه می شود. تمامی شاخه های بهداشت در اصل از گروه منشعب می شوند شامل: بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، بهداشت مدارس، بهداشت تغذیه، بهداشت مواد غذایی، بهداشت فردی، بهداشت دهان و دندان، بهداشت مادر و کودک پیشگیری از بیماریها، بهداشت خانواده، بهداشت سالمندان و … نگاه ابعادی بهداشت عمومی به سلامت فرد و جامعه بهداشت عمومی به فرد در جامعه، نگاه می کند و بصورت ابعادی به سلامت فرد توجه دارد. تاثیر سلامت جسم بر سلامت روان و تاثیر سلامت روان بر سلامت جسم و نقش سلامت فرد بر سلامت جامعه و نقش سلامت جامعه بر سلامت فردکند

 

اگر بدن شما در حالت نشسته یا حتی ایستاده، وضعیت مناسبی نداشته باشد، قطعا پس از مدت کوتاهی استرس به سراغ تان خواهد آمد. یکی از راه های فرار از استرس هم پرخوری است و نتیجه پرخوری هم چیزی نیست، جز چاقی. از طرف دیگر، وضعیت نامناسب بدن برای مدت طولانی سبب آسیب مفاصل و دردهای منطقه ای می شود. بنابراین پژوهشگران بهترین وضعیت بدن را در حالت نشسته برای ساعات طولانی، این طور عنوان کرده اند:

ـ طول کفی صندلی باید به اندازه ای باشد که از نشیمن گاه تا زانوی شما به طور کامل روی آن قرار گیرد

Image result for ‫نکات بهداشتی‬‎

* محلی که براي احداث مدرسه در نظر گرفته شود نباید در مجاورت دامداري ها ، مرغداري ها ، کشتارگاهها ، گورستانها ،بیمارستانها ، زندان ،خطوط راه آهن ، زیر کابل هاي فشار قوي وپمپ بنزین ها قرار گیرد . * تعداد طبقات مدارس براي دوره هاي ابتدائی وراهنمائی حتی الامکان دو طبقه ودر صورت ضرورت حداکثر سه طبقه وبراي دبیرستانها حد اکثر چهار طبقه مجاز می باشد * دیوار کلاس ها کاملا خشک وبدون درز ،صاف وحداقل تا ارتفاع کف پنجره از سنگ مناسب وبقیه دیوار مطابق جدول رنگ فضاي آموزشی رنگ آمیزي گردد * کف کلاس ها ، راهروها وپله ها باید مقاوم ، مسطح وقابل شستشو باشد * سقف کلاس ها باید صاف ،بدون درز وشکاف وبه رنگ روشن باشد * تابلو کلاس باید در محلی مناسب که نور کافی به آن برشد ودر معرض دید کامل دانش آموزان وبه رنگ سبز مناسب وغیر براق باشد تا ایجاد خیرگی بر اثر باز تاب نور نگردد * فاصله بین تابلو کلاس درس از اولین ردیف دانش آموزان نباید از 20/2 متر کمتر باشد .

 

  • مهم ترین توصیه به والدین آموزش صحیح شستشوي دستها به فرزندان خود مي باشد . اين کار را بعد از ورزش و دستشويي رفتن يا پيش از خوردن خوراکي انجام دهند. شستن دستها از ورود هر نوع باکتري و ميکروب به بدن جلوگيري مي كند.
  • والدین باید به فرزند خود آموزش دهند که دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند . این مسئله بخصوص در زمان سرماخوردگي از انتقال ويروس به ساير دانش آموزان جلوگيري مي کند. کودك بهتر است هنگام سرفه و عطسه كردن جلوي دهان و بيني خود را بگيرد تا ويروس در فضا منتشر نشود.
  • والدین باید حواسشان باشد تا کودکشان در زمان مشخص و به موقع واکسن ها را بزند . برخی واکسن های مانند واكسن سه گانه و سرخك بايد در زمان مشخص شده تزريق شود درغير اينصورت تاثيرگذار نباشد و ممكن است كودك در برابر بيماري مصون نباشد و به آن مبتلا شود.
  • برخی از کودکان دائما در حال بازی هستند و دستهای آلوده ای دارند و اين امکان هميشه مهيا نيست تا دستهاي خود را با آب و صابون بشورند.بهتر از والدين از مواد ضد عفوني کننده ( در داروخانه ها موجود مي باشد ) براي تميز كردن دستهاي كودك استفاده كنند.
  • به تغذیه کودک اهمیت بدهید . سعی کنيد غذاهاي خانگي و سالم و تنفلاتي مانند اجيل براي کودك تهيه كنيد تا او به سمت خوراكي هاي پركالري و ساندويجي كه در بوفه مدرسه عرضه مي شود نرود . زيرا اين غذاهاي ناسالم نه تنها باعث چاقي كودك مي شود بلكه منجر به بي تحركي يا كم تحركي او مي شود.
  • فعالیت بدنی و ورزشی برای تقويت روح و جسم کودک ضروري مي باشد در صورتي که دانش آموز نمي تواند در مدرسه فعاليت ورزشي يا بازي داشته باشد او را به فضايي ببريد تا بازي کند .
  • در صورتی که در فرزندتان علائمی مانند تب ، سرفه مشاهده کردید در منزل نگه داشته تا استراحت کند که نه تنها باعث بهبودی كودك مي شود بلكه از انتقال بيماري به ساير دانش آموزان جلوگيري مي 
  • كند.